THE CARD COUNTER

Pol Šreder (Paul Schrader) pripada generaciji najznačajnijih američkih reditelja i/ili scenarista koji su uspeli da pomire i na viši nivo izdignu kombinaciju evropskog autorskog pristupa i holivudskog umeća. Samo ću pomenuti "Taksistu", "Ljude mačke", "Mišimu", "Light Sleepers", "Poslednje Hristovo iskušenje", "Raging Bull"... i jasno je o kakvoj legendi se radi. Za nas GenX-ere za koje je knjiga "Svetlo u tami - Novi Holivud" bila svojevrsna biblija, Šreder je jedno od najbitnijih imena i zato mi je neverovatno drago da je i u svojim vremešnim godinama (trenutno ima 76) i dalje u formi i da nam je priredio jedno ovakvo remek delo.

Film "Brojač karata" izašao je prošle godine ali je meni iz nekog nedokučivog razloga došao na red tek ovih dana (dostupan je na HBO). Radi se o art house filmu najvišeg standarda, potpuno netipičnom za današnje vreme, suptilnom, zanatski savršenom i moram da priznam da me čudi da nije pobrao više priznanja i nagrada (recimo nije bio nominavan za oskare - mada ako ćemo pravo, u zadnje vreme uglavnom nebuloze i filmovi "po ključu" jedini imaju šansu kod Akademije). U centru priče je Viljem Tel (svakako duhovito ime, ispostaviće se da je zapravo psuedonim), sredovečni profesionalni kartaš (valjda se tako naziva osoba koja igra karte - jer "kockar" je potpuno neadekvatan opis za ono čime se bavi), koga tumači Oskar Ajzak (Oscar Isaac), koji još jednom potvrđuje da nije džabe u samom vrhu holivudskih A-listera trenutno. Ubrzo saznajemo da je veštinu "brojanja karata", stekao posle višegodišnjeg boravka u vojnom zatvoru. U njegov izrazito low-profile, usamljenički i ekscentrično/paranoični život ulaze ubrzo još dve osobe - lepa La Linda (Tiffany Haddish), "menadžerka" profesionalnih kartaša, kao i mladić Kirk (Ty Sheridan - glumac koga pre svega znamo po glavnoj ulozi u Spilebergovom filmu "Ready Player One"), te svo troje zajedno kreću na svojevrsni road trip po kazinima i pokeraškim turnirima širom Amerike. Iza svega stoji pozadinska priča koju ne želim da spojlujem, samo ću reći da dodaje izuzetno bitan sloj društveno-političke aktuelnosti i relevantnosti, ali na jedan veoma pametan i ne-banalan način. U filmu se pojavljuje i Viljem Dafo (William Dafoe), omiljeni Šrederov glumac, koji ovde ima malu ali suštinski značajnu ulogu.

Kad se radi o glavnoj narativnoj liniji, važno je podsetiti se činjenice da je Pol Šreder autor na koga ogroman uticaj ima njegovo hrišćanski (tačnije protestantski / kalvinistički) background, tako da motiv zločina-kazne-iskupljenja i ovde igra jako bitnu ulogu. Njegov suptilni, introspektivni pristup koji uvek ima veći značaj od spoljašnje akcije, prisutan je i ovde. Naravno za ovakav stil neophodno je imati izvanredne glumce koji svedenim, minimalističkim izražajnim sredstvima podržavaju rediteljsku zamisao i mikro-postupcima uspevaju da dočaraju maksimum emocije i psihološke produbljenosti likova. U ovom filmu realno imamo samo 4 lika (plus par statista sa zadatkom) i svi su na apsolutnoj visini zadatka, nikad ne upadajući u banalni manirizam. 

Osim što je zanatski bukvalno savršen, film pored glavne psihološko-etičke teme, veoma uspešno adresira izvesne društvene probleme i to iz vrlo netipičnog ugla. Tu ne mislim samo na događaje iz prošlosti, već i na situaciju sa jednim od glavnih konkurenata na poker turnirima, prebizarnog lika "Mister USA" koji se može tumačiti i kao neka travestija pro-trampovske provinijencije, ali i kao aluzija na širi smisao apsurdnosti (pseudo)patriotskog disukrsa u američkom društvu. Btw zabavno je što se negde pomene da je "Mister USA" zapravo Ukrajinac (!?) što u svetlu današnjih događaja dodaje još jedan sloj bizarnosti.

Jedino što bih zamerila filmu je dosta glup propagandni materijal, odnosno posteri i promo fotografije na kojima je Oskar Ajzak bespotrebno upeglan do neke fashion-vampirske neprepoznatljivosti, te mislim da su možda odmogli filmu u smislu da ljude navode na pogrešan zaključak o kakvom žanru se radi. Dakle, ne verujte posteru, verujte meni :),  i OBAVEZNO pogledajte ovaj film, jer zaista dugo dugo vremena nismo imali prilike da vidimo nešto ovako kvalitetno i genijalno.




Comments

Post a Comment

Popular Posts