BABYLON

 Znam da ste mnogi već odgledali ovaj film u bioskopima, ali ako niste a hteli biste - evo ga osvanuo na sky/showtime platformi kod nas. Da li je vredan 3 i kusur sati vašeg vremena (i energije!), saznaćete ako nastavite da čitate!

Autor "Babylona" je Damien Chazelle, mladi scenarista i reditelj koji je dosta rano stekao kultni status filmom "Whiplash", a potvrdio ga oskarovskim hitom "La La Land". Odmah da kažem da lično nisam ljubiteljka ta dva filma iz mnogo razloga, ali poptuno razumem njihovu magiju i uspeh. U "Babylonu" Chazelle nastavlja da istražuje temu nasleđa Holivuda, ovaj put smeštajući priču u njegove rane dane, na samom prelasku iz ere nemih u zvučne filmove. Kao i u "La La Landu" i ovde imamo posla sa zavidnom podelom "A list" glumaca, na čelu sa prelepim ljudima Margot Robbie i Brad Pittom. Sve ovo znala sam unapred naravno i sa dosta očekivanja sam pustila film - ono što me je sačekalo u prvih 30-40 minuta je jedna idejna i audio-vizuelna orgija, skoro pa u duhu nekog Kusturice kad bi bio iz Kalifornije a ne Bosne i koristio baš mnogo kokaina. Jedna od prvih scena u filmu eksplicitno i živopisno prikazuje eksplozivnu dijareju slona po glavi nesrećnog junaka, što mislim da dovoljno opisuje o čemu pričam. Ubrzo sledi već svima (makar iz trailera) poznata over-the-top scena holivudske žurke-orgije na kojoj se dešava sve što možete (i ne možete) da zamislite, sa minimalnim obzirom neophodnim da ovaj film ne dobije zloglasni rejting PG18. U tom haosu i bezumlju odmah počinje potpuna glumačka i karakterna dominacija izvesne Nelly LaRoy (Margot Robbie), atraktivne devojke sa totalne margine koja je čvrsto odlučena da postane holivudska zvezda - tačnije ona veruje da to već jeste, a samo čeka pravu priliku. Neću spojlovati dalju radnju za one koji će tek gledati, ali važno je reći da posle ovog uvodnog ludila, film lagano ulazi u normalniji tok i vremenom (u naredna dva i kusur sata trajanja) postaje sve bolji i zanimljiviji, da bi se završio na jedan zaista spektakularan način, ne samo u zanatskom smislu već emotivno i idejno. Naravno i kasnije postoji par potpuno unhinged scena (na primer situacija sa zmijom zvečarkom ili tajni noćni klub iz pakla), ali ideja autora je sve jasnija i čistija, a naracija sve poetičnija i uspelija, što je zaista svojevrstan podvig u ovako postavljenom konceptu. Iako u početku deluje kao iživljavanje, forma filma je zapravo pametno i ambiciozno promišljena tako da odražava ideju/duh vremena i mesta o kome pripoveda, a to je Holivud na kraju dvadesetih godina prošlog veka, jedno prilično ludilo, stecište živopisnih likova koji sa svih krajeva sveta dolaze da postanu zvezde, vremenom burnih kulturoloških previranja i nesporno jednim od najbitnijih epoha kad se radi o istoriji popkulture. Pored Margot Robbie koja osim što je neopisivo prelepa žena ima i specifičnu jako eskpresivnu energiju i glumački izraz (na trenutke deluje kao neka balkanska ili španska glumica više nego kao Australijanka/Amerikanka), izbor sredovečnog Brad Pitta koji je otelotvorenje holivudskog savršenstva bez mane (koje naravno ipak ima) za ulogu ocvalog holivudskog zavodnika koji se teško snalazi u promenama i novim vremenima je zaista pun pogodak. Glavni junak Manny (mladi meksički glumac Diego Calva) iako ima odlično lice i potrebnu energiju, ipak za nijansu zaostaje za pomenutim superstarovima. U malim ali zabavnim ulogama pojavljuju se i Tobey Maguire (sa fantastičnom maskom!), pomalo zaboravljena legenda B produkcije Eric Roberts, muzičar i povremeni glumac  Flea (iz RHCP), Olivia Wilde, kao i prelepi (na moju žalost nedovoljno iskorišćen!) Max Minghella (koga znamo pre svega iz serije "Hand Maid's Tale"). Naravno moramo da pomenemo i švedskog direktora fotografije Linusa Sandrgena (snimao je i "La La Land") koji je zaista uradio impresivan posao jer ovaj film je jedno vizuelno i tehničko ludilo u svakom smislu.

Sve u svemu, ovo je jedan impresivan ali i naporan film, koji stvarno nije za svakoga, ali onoga ko uloži vreme i energiju zaista na kraju bogato nagradi jednim posebnim iskustvom. Naravno, svako ko se ikad na neki način bavio filmom (ili makar o tome sanjao) pronaći će se u mnogim trenucima i sigurno neće ostati ravnodušan. Holivud je jednostavno takav, ako ne možete da ga podnesete u najgoroj verziji (šifra: slonove fekalije) onda možda ne zaslužujete ni onu najbolju - filmski poljubac Brad Pitta uz zalazak sunca.  

THE END



Comments

Popular Posts