JORDAN PEELE: NOPE, US, GET OUT.

 Ljudi, imam novog omiljenog reditelja! Jedan drugar/kolega bi sad rekao E DOBRO SI SE SETILA, JA ZNAM PEELOV RAD JOS IZ OBDANIŠTA!!!, ali pošto trenutno ne prati moje tekstove, proći ću bez javnih kritika i prozivki! Naravno da za Jordana Peela nisam čula juče, ali nedavno sam pogledala sve njegove filmove (neke ponovo, neke prvi put) i zaključila da je ozbiljan kandidat za najbitnije američke reditelje srednje generacije. Ono što ga izdvaja od drugih je da je u kratkom periodu (2017-2022) režirao (a napisao je scenario za još više, plus je naravno glumio u mnogo filmova i serija) tri bitna filma koja odlikuje specifičan i autentičan autorski stil kakav se u današnje vreme u Holivudu retko sreće. Ovde odmah da kažem da ima još reditelja koje bije takav glas, ali rado ću polemisati na tu temu jer za većinu iz američke srednje/mlađe generacije (čast izuzecima kakav je na primer Sofia Coppola i još par njih) mislim da ih odlikuje više hajp i manir nego autentičan (i to ne samo formalni!) autorski rukopis. Jordan Peele je uradio sva svoja tri celovečernja filma - "Get Out", "Us" i "Nope" u hibridnim žanrovima gde kombinuje ustaljeni holivudski (važno je reći - B produkcijski) obrazac - u prva dva filma horor, u trećem SF/horor, sa eksplicitnom društvenom kritikom. Osim horor elementa, zajednička nit je tema rase (i naravno rasizma) koja je najizrazitija u "Get Out", dodatno produbljena motivom klasne borbe ("Us"), odnosno teme odnosa čoveka prema drugim živim bićima kao i fenomenu medija ("Nope").  Horor filmovi (osim onih štancovanih najbalnijih, mada se i u njih mogu učitati razna značenja ako ste dovoljno akademski potkovani!), zapravo često pripovedaju o drugim temama - psihologiji, usamljenosti, arhetipskim životnim temama i strahovima, pa čak i medicini ili ekologiji, tako da ideja da se društvena kritika smesti u ovaj žanr naravno da nije nova, ali on je u formalnom ali i suštinskom smislu pomera za korak dalje. Ono što mi se posebno sviđa u Peelovom pristupu je izuzetna jednostavnost i nepteretencioznost kojom obrađuje vrlo složene teme. Njegovi filmovi deluju prilično niskobudžetno ("Get Out" je bio zaista jako jeftin, koštao je svega 4.5 miliona dolara, dok je poslednji "Nope" sa 68 miliona ipak nešto skuplji) što opet predstavlja formalnu karakteristiku "B" žanrovske produkcije. 

Sva tri Peelova filma imaju specifičnu atmosferu koja je "strašna" ali i zanimljivo estetizovana, sa pažljivo doziranim humorom i (samo)ironijom. Meni je možda najdraži "Get Out" u kome glumi i Allison Williams (Marnie iz serije "Girls") čiji casting donosi jedan duhoviti meta-sloj s obizrom da je ona u svojoj prvoj hit ulozi u pomenutoj seriji bila svojevrsni parodični prototip bele Amerikanke, s čim se Peele poigrava u svom filmu. Sa druhe strane "Us" je jedan od najeksplicitnijih filmova na temu klasne borbe u poslednje vreme, a poseban kvalietet je odsustvo popovanja i teoretiziranja, već je pronađen izvanredan način precizne (a istovremeno jako uzbudljive) naracije. Najnoviji "Nope" odlazi par koraka dalje u smeru arthouse pripovedanja i najstilizovaniji je od svih, ali opet donosi jednu novu zanimljivu perspektivu na temu etike pre svega. U njemu inače jednu malu ali bitnu ulogu igra genijalni Michael Wincott, jedan od mojih najomiljenijih glumaca i čovek sa najfascinatnijim glasom u Holivudu. 

Ako već do sad niste pogledali ove filmove, najtoplija preporuka da to učinite - mislim da su svi dostupni na Sky/Showtime platformi. Čak i ako ste anti-fan ovog žanra, dajte im šansu jer ovo nije tipičan horor i neće vas niti preplašiti niti smoriti. Ko je već gledao, tu sam za diskusiju :)



Comments

Popular Posts