CLOCK

 Evo jednog novog filma koji svakako ne spada u sam krem umetničke produkcije, ali verujem da zaslužuje pažnju, pre svega zbog zanimljivog pristupa jednoj važnoj društvenoj temi o kojoj se (pogotovo u svetu filmova i serija) nedovoljno govori. Horor-drama "Clock" je debitantski celovečernji rad scenaristkinje i rediteljke Alexis Jacknow, a u glavnim ulogama srećemo dva poznata lica iz kultnih serija - Diannu Agron (alumnistkinju "Glee") i Meloru Hardin, poznatu po ulozi Jen, sulude šefice i ljubavnice Michael Scotta iz "Office". "Sat" iz naslova filma referiše na biološki časovnik, već notornu frazu koja muči i plaši većinu žena čim se približe tridesetim godinama. Glavna junakinja je Ella (Dianna Agron), uspešna dizajnerka enterijera, udata za zgodnog lekara Aidana (Jay Ali), čiji život bi bio skoro pa idila da nije činjenice da joj se približava 38. rođendan a ne samo da nema decu, već joj to nije ni tema niti je zanima. Osim drugarica koje su sve ili već majke ili se upravo spremaju da to postanu, veliki pritisak na Ellu dolazi od njenog oca koji potiče iz jevrejske porodice jedva preživele u holokaustu,  koji u svojoj ćerki jedinici vidi jedinu šansu da se teškom mukom očuvana porodična loza nastavi. Iako je Ellin suprug indijskog porekla (što u podtekstu naravno sugeriše da su mu porodica i potomstvo bitni), od njega u početku doživljava samo podršku i razumevanje a nikakvu presiju da promeni svoj stav u pogledu dece. Posle rutinskog ginekološkog pregleda i sugestije doktorke, Ella ipak odlučuje da preispita svoj stav i odlazi na misterioznu eksperimentalnu kliniku koju vodi doktorka Simmons (Melora Hardin). Važno je napomenuti da klinika nije namenjena lečenju steriliteta, već ženama koje ne osećaju želju/potrebu da postanu majke, što doktorka slikovito predstavlja kao "pokvareni biološki časovnik" koji svojom inovativnom metodom planira da popravi. Tu naravno stvari kreću čudnim tokom i drama počinje da poprima hororične elemente, da bi ka kraju filmu priča kulminirala tragičnim i ekstremnim događajima. Iako se oglašava kao horor, ovaj film to jeste u manjoj meri, odnosno ako bismo ga žanrovski ocenjivali, ne bi baš najbolje prošao. Osim par ne baš najuspelijih bu! momenata, film ne zadovoljava standarde punokrvnog horora, tačnije rečeno fali mu napetosti i strašnih elemenata kakave očekujemo u tom žanru. Kao drama, film je nešto bolji, mada sve vreme postoji utisak izvesne zadrške, produkciono se oseća skromnost ali još više nedostatak autorskih finesa koja ipak prave razliku. Iako je autorka veoma hrabro odabrala temu koja je i dalje u velikoj većini društva tabu, a to su žene koje mogu ali ne žele da imaju decu, šteta je što je nije obradila na dublji i ozbiljniji način. Ovde zapravo imamo tri pod-teme: 1) interni i eksterni pritsak na žene u određenim godinama uslovljen biološkim datostima (smanjenje mogućnosti začeća posle 35. godine, sve veća pojava steriliteta i problema sa održavanjem trudnoće), 2) pritisak sredine i društvena poželjnost/neophodnost da se žena ostvari kao majka (užasne li fraze!) i to naravno redovno deli na društvenim mrežama i 3) pojačan trans-generacijski pritisak u specifičnim etničkim ili religioznim zajednicama kombinovan sa nasleđenim osećajem krivice preživelog (često prisutan u jevrejskog zajednici). Tu je i četvrta tema, a to je napetost i problemi u bračnim/partnerskim odnosima u slučaju da se razlikuju pogledi na temu potomstva, što se i u ovom filmu (uprkos ekspoziciji koja sugeriše suprotno) takođe posredno ispoljava. Svaka od ovih tema izuzetno je interesantna i verujem da pruža dovoljno materijala da se podrobnije i maštovitije razradi, ali ovde je nažalost sve strapano u jedan koš i spakovano u žanrovski format koji jeste zanimljivo izbaran ali nedovoljno vešto realizovan. Interna motivacija glavne junakinje kao i nedovoljno precizno eksponirani odnosi (osim možda onog sa ostarelim ocem koji na kraju biva doveden do ipak pomalo neutemeljenog ekstrema), ostali su na nivou prve ideje ili skice, bez potrebnih detalja, autentičnosti i dubine, a kao što sam već napomenula, žanrovski horor elementi nisu uspeli da to sadržajno i vizuelno nadoknade i pomere film u nekom drugom pravcu. Šteta je što je propuštena šansa da se jedna ovako zanimljiva i kontroverzna tema bolje obradi, ali sa druge strane, možda ovaj film ohrabri neke druge autor(k)e i otvori vrata nekim kvalitetenijim i relevantijim ostvarenjima. Film je kod nas dostupan na Disney+ platformi, pa ako vas je tema zaintrigirala - dajte mu šansu!



Comments

Popular Posts