ZNAM KAKO DIŠEŠ

 Uprkos dosta jakoj konkurenciji ove godine, mislim da možemo lagano da proglasimo najbolju regionalnu seriju u 2023! "Znam kako dišeš" (naslov za međunarodnu distribuciju: "I Know Your Soul") je upravo završena bosanska serija koja se našla i u ponudi regionalne HBO platforme. Iza serije stoji (kao kreatorka i ko-scenaristkinja) Jasmila Žbanić, verovatno najpoznatija rediteljka sa ovih prostora. O njenom dosadašnjem radu nekom drugom prilikom, samo ću napomenuti da se ona našla i kao jedna od rediteljki fantastične serije "The Last of Us", mada zaista mislim da na takvim projektima ne možemo uopšte da prepoznamo niti ocenjujemo autorski stil. "Znam kako dišeš" je savremena priča o sarajevskoj javnoj tužiteljki Neveni (igra je omiljena i stalna Žbalićkina saradnica Jasna Đuričić) koja pokušava da izađe na kraj kako sa užasnim državnim poslom tako i sa problemima kod kuće, pre svega komplikovanim odnosom sa svojim tinejdž sinom Dinom (odličan mladi crnogorski glumac Lazar Dragojević). Osim mučnih slučajeva, tu je naravno i bitan faktor post-tranzicione balkanske realnosti koja se ogleda u korupciji, nepotizmu i skoro pa potpuno beskorisnim javnim službama koje se ko fol bore protiv kriminalaca raznih oblika. Zašto je ova serija toliko dobra? Razloga je više. Na prvom mestu moram da istaknem da ova serija (iako neki gledaoci pominju sličnost sa nordic noir junakinjama kad je lik Nevene u pitanju) ima izuzetnu autentičnost, odnosno nije kopija stranih žanrova/stilova, što je na našem serijaškom tržištu inače jako često. Sa druge strane (a moram da kažem za razliku od većine ostalih Jasmilinih radova), ovde nemamo insistiranje na nasleđu ratova devedesetih i večitoj poziciji Bosanaca kao žrtvi. Osim u jednoj (imho potpuno nepotrebnoj, al ajde) replici gde jedna junakinja pominje da joj je maloletni sin poginuo u Sarajevu pred kućom od (ne kaže se, ali svi znamo čije) granate, kao i usputnih opaski nekih junaka da su bili u ratu, radnje bi se mogla dešavati u bilo kojoj post-tranzicionoj balkanskoj zemlji, naravno sa vešto inkoroporiranim lokalnim specifičnostima koje seriji daju autentičnost, realnost i mogućnost za identifikaciju gledalaca. Scenario je zanimljivo koncipiran, u 6 epizoda pratimo nekoliko (nepovezanih) slučajeva, s tim da samo prvi vrlo direktno povezuje Nevenin poslovni i privatni život. Dijalozi su odlično napisani, sa pametnom i decentnom dozom lokalnog humora (bez gaženja po bosanska raja pošalicama) i još bolje odglumljeni. Podela ove serije donosi nam glumce iz BiH, Srbije i Crne Gore (mislim da ima i poneko iz Hrvatske, ispravite mi ako grešim) i svi su zaista na visini zadatka, čak i oni u sporednim ulogama (na primer Jasna Žalica kao drugarica Amra ili izvanredna Jelena Kordić Kuret koja glumi glavnu tužiteljku i Neveninu šeficu Violetu). Mladi Lazar Dragojević ima i pevačko/reperske scene koje je takođe odlično izneo (jedina mala zamerka je tip/žanr tog repa, tačnije više stajlinga i spotova koji su nekako na pola puta između stvarnih autentičnih muzičkih stilova ovog tipa koje možemo da vidimo i čujemo na Balkanu). Naravno, Jasna Đuričić još jednom potvrđuje da je ubedljivo najbolja domaća glumica srednje generacije (uz mini opasku da bi možda trebalo malo da uspori, u smislu da u poslednje vreme možda ima previše uloga - mada su sve odlične). Glavna tema serije zapravo je odnos (balkanskih) majki i dece (tačnije sinova), duboko utemeljena u našoj realnosti i vrlo sofisticirano i pažljivo obrađena, sa pravom dozom emocije i izbegavanjem patetike. I svi ostali elementi u ovoj seriji su na zavidnom nivou - scenografija, kostim, kamera, muzika (koja ne smara i ne opeterećuje radnju), kvalitetno urađen zvuk i lokalpatriotski (s merom) urađena najavna špica (odjavne obično predstavljaju Dinovi muzički spotovi, što je takođe simpatičan postupak). Mislim da je ova serija zaista odličan primer kako može da se uradi nešto vrhunskog kvaliteta, dovoljno lokalno da rezonira sa balkanskim gledaocem, ali i dovoljno univerzalno da ga razume i zavoli i publika van naših prostora. Nemam informacije da li je ova serija imala neki natprosečno visok budžet, meni deluje da su produckione vrednosti na dobrom ali ne nekom wow nivou, što mislim da govori o tome da problem ipak često nije u finanisijama na koje se mnogi žale, već u tome što je potrebno da se svi autorski i zanatski elementi zaista duboko promisle, izbruse i pošteno realizuju do najmanjeg detalja, jer samo tako može da se postigne izvanredan rezultat. Od mene najtoplija preporuka da se serija odmah pogleda - sve epizode su dostupne na HBO/MAX.


Comments

Popular Posts