BABYLON BERLIN

 O ovoj seriji iz 2017. pišem sad jer je upravo aktuelna četvrta sezona (sve sezone su dostupne na HBO). U pitanju je jedna od nesumnjivo najboljih evropskih serija ikad, pa za nestrpljive čitače odmah preporuka, da ako do sad nisu, hitno pogledaju sve 4 sezone. 

Iako mislim da to nije od presudnog značaja ni za šta, postoji podatak da je "Babylon Berlin" najskuplja nemačka serija svih vremena, u koju je uloženo skoro 40 miliona evra po sezoni, što je prilično impresivno za evropske uslove. Production values su prilično vidljive, s obzirom da se radi o epohi, pa tako celokupna art direkcija, uključujući enterijere i eksterijere, deluje zaista odlično. Za domaće gledaoce, odmah se nameće paralela sa serijom "Senke nad Balkanom" (obe su nastale u slično vreme, ali ipak mislim da su naši autori bili delimično inspirisani, iako se obično više pominje serija "Peaky Blinders" kao umetnički uzor). Ono što je najzanimljivije kod ove serije (kao i kod "Senki") je vreme u kome se dešava - interbellum period, veoma komplikovana, turbulentna, mračna ali i živopisna epoha između dvadesetih i tridesetih godina prošlog veka. Iako je i na našim prostorima ovo vreme bilo jako zanimljivo, Nemačka je ipak neslavni šampion, pogotovo kad znamo šta je usledilo kasnije. Tema rađanja nacizma i postepenog uspona Hitlerove stranke NSDAP iako nije osnovni motiv, snažno dominira celim narativom. Svi smo već pogledali i pročitali mnoštvo sadržaja koji preispituju ovu epohu, ali verujem da nikada neće biti dosta, jer i dan danas postoji određeno nerazumevanje i/ili neverica kako su nemačka država i narod dozvolili da im se desi takvo ludilo, koje je zatim zamalo uništilo celu Evropu i dobar deo sveta. U ovoj seriji vrlo jasno i živopisno (ne i apologetski!) je prikazan sav užas života u Berlinu u to vreme, naročito za najnižu klasu, takozvani "lumpen proletariat", ljude koji su doslovno umirali od gladi, hladnoće i boleština. Istovremeno, srednja klasa je bila u konstantnoj opasnosti od propasti (gubitka posla, doma), a viša klasa - (novo)bogataši industrijalci i razočarana vojna aristokratija kovali su planove kako da povrate slavu i moć Rajha, izgubljenu porazom u Prvom svetskom ratu. Priču dodatno začinjavaju mnogobrojne kriminalne bande koje parazitiraju na rasulu društva. Junaci serije su pripadnici svih navedenih društvenih slojeva i grupa, pri čemu su ključni likovi mladi inspektor berlinske policije Gereon Rath (Volker Bruch) i njegova neočkivana koleginica Charlotte Richter (Liv Lisa Fries), devojka iz najnižih slojeva, koja svojom dovitljivošću i hrabrošću uspeva da se izbori za radno mesto u policiji. Storilajnova ima nekoliko i konstantno se prepliću, ponekad i na scenaristički ne baš najbolje opravdan način, ali naglašavam da ovde sam zaplet i nije poenta već samo vezivno tkivo koje služi za uvezivanje različitih bitnih društvenih i istorijskih tema koje se obrađuju. Kao i u "Senkama" i ovde se pojavljuju opskurna tajna društva, para-državne organizacije, ali i obaveštajne službe, uključujući naravno i sovjetsku. Ovako opisana serija vam sada možda deluje haotično, ali to zaista nije slučaj s obzirom da je pametno raspoređena na preko 40 jednosatnih epizoda, tako da se sasvim normalno prate svi likovi i zapleti. Motiv vibrantnog noćnog života, legenadarnih berlinskih klubova i kabarea, izvanredno je obrađen, čemu doprinose i fenomenalni šlageri koji služe kao lajt-motiv svake sezone, uz majstorski koreografisane i režirane scene plesa. U četvtoj sezoni imamo i omaž legendarnom filmu "Konje ubijaju zar ne" iz 1969, gde su prikazini surovi "plesni maratoni" u kojima se siromašna omladina takmiči do besvesti, ne bi li zaradili obećanu novčanu nagradu. Dodatni sloj serije je oniričko/hororični arhetipski motiv "ludog naučnika" koji eksperimentiše na ljudima u cilju pravljenja nekog "ubermensch" super-vojnika. Do kraja nismo sigurni da li je ovaj motiv realnost, ili samo deo imaginacije (psihoze) inspektora Ratha, izazvan traumama koje je doživeo kao vojnik u prethodnom ratu.

Ogroman plus serije predstavljaju glumci, koji su majstorski odabrani kako po svom fizičkom izgledu, tako i specifičnoj energiji i umetničkom izrazu. Već sam par puta pominjala Larsa Eidingera (Irma Vep, Nahschuss), verovatno jednu od najvećih nemačkih zvezda danas (osim filma i televizije, on je i izuzetno cenjen berlinski pozorišni glumac), koji ovde igra sumanutog bogataša-naslednika Alfreda Nyssena. U četvrtoj sezoni pojavljuje se i meni omiljeni izraelski glumac ukrajinskog porekla Mark Ivanir (igrao je između ostalog u "For All Mankind", "Young Pope" ili "The Red Sea Diving Resort"), jedna stvarno autentična pojava koja i ovde nalazi savršeni love-to-hate balans. Inače moj lični favorit ove serije je nemački glumac Benno Fürmann, koji igra kontorveznog savetnika Wendta, demoničnu figuru oficira iz visokog društva sa ličnim tajnama koje ga opterećuju. Ovaj glumac ima zaista specifičan izgled (između prelepog i predovratnog!) i uz odlično urađenu masku "aristokratskog" ožiljka na licu, ikonična je figura iz tog vremena. 

Iako je ovo serija koja je u velikoj meri zasnovana na istorijsko-ideološkim razmatranjima, treba reći da je majstorski izbegnuta zamka klišea i "naknadne pameti" koju danas često srećemo u radovima iz epohe u koje se utrpavaju elementi savremenog (često PC) diskursa. Ovde imamo vrlo jasno i eksplicitno prikazanu temu problema antisemitizma, položaja gej populacije, Roma, žena, kao i drugih manjina i ugroženih grupa, ali na jedan potpuno prirodan i autentičan način, bez patetike i banalnog "objašnjavanja".

E da, umalo da zaboravim, autori serije su iskusni i internacionalnoj publici dobro poznati Nemci srednje generacije: Henk Handloegten, Achim von Borries i od njih najpoznatiji i meni omiljeni Tom Tykwer (btw u finalu 4. sezone poslednji kadar predstavlja simpatičnu posvetu njegovom kultnom filmu "Run Lola, Run"!).

O "Babylon Berlin" bih zaista mogla da pišem do sutra, ali ne bih da vam potrošim vreme - bolje pogledajte seriju!

p.s. Ko već jeste, kakvi su utisci?



Comments

Popular Posts