THE LAST DUEL

 Ovaj film iz 2021. godine za sad je pretposlednje režisersko ostvarenje filmske legende Ridley Scotta - iste godine premijeru je imao njegov pomalo kontroverzni "The House of Gucci". Ridley (u svojoj 85. godini!!!) inače trenutno ima par novih projekata od kojih su neki tek u začetku a drugi već u fazi postprodukcije. "The Last Duel" je izašao tokom korone, pa je verovatno i to uticalo na neslavne rezultate u gledanosti, ali sada ga možete pogledati na Disney+ platformi, naravno ako posle ovog teksta zaključite da vas zanima :)

 U pitanju je drama smeštena u srednji, tačnije XIV vek (nota bene: dešava se u isto vreme kad se kod nas  odigrao Boj na Kosovu, zanimljivo je možda napraviti neka poređenja o životu u različitim delovima Evrope u to vreme!), zasnovana na istorijskom događaju u kome su se dva francuska plemića borila u spektakularnom dvoboju na život i smrt, pred kraljem i celokupnim tadašnjim francuskim dvorom. Razlog za dvoboj bila je optužba supruge jednog od vitezova da je drugi plemić silovao i to u njenom sopstvenom domu, dok su joj muž, rodbina i posluga bili odsutni. Film počinje i završava se samim dvobojem, dok je ostatak radnje podeljen u tri čina u kojima se po principu rašomonijade iznose verzije događaja iz ugla oba viteza kao i napadnute plemkinje.  Naravno neću ovom prilikom spojlovati kako se priča završava i da li (i)ko preživi na kraju. 

 Osnovni utisak o ovom filmu je prilično konfuzan i rekla bih da je izvesna nedorečenost glavna mana koja ozbiljno narušava sve one vrednosti i kvalitete koji su postignuti zanatski majstorskom režijom Scotta, kao i ubedljivom glumom Matt Damona (Sir Jean), Jodie Comer (Lady Marguerite) - znamo je naravno po seriji "Killing Eve", Adama Drivera (Sir Jacques), Željka Ivaneka (sveštenik Le Coq) i ostalih poznatih imena koja su se našla u ovoj podeli. Jedan od glavnih dramaturških problema je to što se tri verzije odnosno vizure događaja ne razlikuju znatno, a (suštinski) detalji nisu dovoljno naglašeni, pa imamo utisak da iznova gledamo jedno te isto. Naročito je problem što kad se radi o prikazu samog zločina, razlika u percepciji počinioca (Sir Jaques) i žrtve (Ladu Marguerite) je zapravo nevidljiva, već je u pitanju "samo" unutrašnje tumačenje/doživljaj koji je baziran na rodnoj nejednakosti. Pomalo sličan slučaj imamo u filmu "Les Choses Humaines" o kome sam pisala, koji iako se dešava u današnje moderno vreme, obrađuje sličnu temu a to je različita percepcija zločina koja zavisi od klase i roda učesnika, gde zapravo niko ne spori da je došlo do seksualnog odnosa, ali je razlika u tome što samo žene doživljavaju to kao nasilje a muškarci ne. To nas dovodi do glavne teme filma a to je jeziv položaj žene (čak i pripadnice aristokratske klase) u srednjem veku, gde se ona tretira kao vlasništvo (poput konja na primer - što se u filmu ilustruje pomalo banalnom metaforičnom scenom u konjušnici), pa tako i u ovom zločinu ona nije ta koja je oštećena u očima zakona, već njen suprug čiji "posed" je narušen. Lik Lady Marguerite značajan je jer predstavlja osobu koja prekida negativni patern (žene koje ćute, trpe i ne talasaju), već čak i pod pretnjom najstrašnije kazne odlučuje da istraje u tome da istina izbije na videlo. Ovaj aspekt filma koji se odnosi na društvenu/istorijsku temu, prilično je jasno i precizno obrađen. Odnos samih junaka - dva prijatelja i saborca koji postaju takmaci pa i neprijatelji, kao i odnos žene prema obojici, nisu baš najpreciznije razrađeni pa ostaje osećaj nejasnoće koji dosta kvari ceo utisak. Takođe duh srednjeg veka kao i odnos prema (tada presudno bitnoj) religiji, ostali su nekako neiskorišćeni elementi naracije i nedovoljno dočarani. Ako se opet vratimo na pozitivne stvari, sve scene bitki i samog dvoboja su vrlo efektno izvedene, mada istini za volju, šta drugo i očekivati od reditelja koji je mnogo puta dokazao vrhunsko majstorstvo baš u ovakvim sadržajima.

Od mene kao zaključak jedna uslovna preporuka - ako ste fan Ridley Scotta ili nekoga iz glumačke postave (posebno bih istakla mladu Jodie Comer koja je možda najbolje izgradila svoj lik, dok šarmantni Adam Driver pomalo kanališe svoju uspelu dualističku "džedaj/sit" energiju prikazanu u "The Last Jedi") ili vam u pauzi čekanja novih GoT/HoD nastavaka nedostaju atraktivne mada surovo krvave srednjovekevne scene, onda je ovaj film dobra ideja. "The Last Duel" zaista ne spada u vrh Scottovih ostvarenja, ali ne mislim da ćete izgubiti vreme ili smoriti se. E, da, zaboravih da pomenem i legendicu Ben Afflecka koji igra neverovatno iritantnog grofa plus ima dosta neuspelu masku blond frizure i brade pa pomalo deluje kao iz nekog drugog žanra, ali to je ipak detalj koji ne možda da bitno promeni celokupnu sliku o filmu.

Ko je gledao, kako vam se svideo?




Comments

Popular Posts